Stare cmentarze - ciąg dalszy

Tak jak zapowiedziałam, w tym poście chciałabym pokazać co ukrywało się wśród tych wszystkich krzewów i bluszczy na starym cmentarzu ewangelickim, który odwiedziliśmy 1 listopada.

Niewiele już pozostało stojących metalowych krzyży.





Najbardziej reprezentacyjną częścią nekropolii jest, a może raczej była, Aleja Zasłużonych, przy której każdy z grobów otoczony jest metalowym ogrodzeniem.







Idąc dalej napotykaliśmy różne pomniki nagrobne, jedne bogate inne skromne.











Napotkaliśmy bardzo dużo grobów małych dzieci. Na jednym z nich zobaczyliśmy takiego aniołka.




Później mąż zapytał mnie, czy zrobiłam zdjęcie tego gołębia. Jakiego gołębia? - odpowiedziałam. Przede mną był pomnik nagrobny spowity mchem i bluszczem. Nie zauważyłam tego, co kryło się na szczycie.






Często trzeba było rozsuwać gałęzie, żeby zobaczyć, co kryje się za nimi.




Na koniec dotarliśmy do miejsca, gdzie w kilku rzędach znajdowały się groby małych dzieci, na których nie było ani krzyża, ani pomnika a jedynie takie oto malutkie tabliczki. Czas jednak zatarł już na nich ślady jakichkolwiek napisów. To był bardzo poruszający widok dla mnie.



Można by dużo pisać o tym cmentarzu. Każdy z tych grobów to historia człowieka, który żył w czasach gdy nas nie było, który widział to, czego my nie widzieliśmy i nie zobaczymy...

I jeszcze jedno zdjęcie. To napis jaki widnieje nad bramą wejściową nowszego cmentarza ewangelickiego, założonego w 1911 roku. Tym zdaniem chciałabym zakończyć ten temat.


Komentarze

Lusija pisze…
Witaj, pasjonuję się fotografią ale trafiłam tutaj poprzez Kalimonię z Twojego drugiego bloga. Powiem tak: Zdjęcia są piękne, bardzo poruszające, niektóre wstrząsające. Widać na nich upływ czasu i czuć atmosferę nekropolii. Wspaniale, że to uwieczniłaś i zechciałaś opublikować. Myślę, że będę tu częstym gościem. Pozdrawiam serdecznie, przy okazji zapraszam do mnie;)
SZTUKA SPLOTU pisze…
Dziękuję za te zdjęcia i pozdrawiam Cię najserdeczniej.
Espresso pisze…
Poruszająca seria.Ładnie pokazane.